Köpvillkor
Dessa användarvillkor är tillämpliga på de beställningar och de köp som du genomför via GANT.se:s, som finns tillgänglig på www.gant.se och samtliga undersidor till denna webbplats. Genom att beställa från webbplatsen accepterar du att villkoren gäller mellan dig och GANT SWEDEN AB. Webbplatsen drivs av GANT SWEDEN AB, STOCKHOLM 102 51, med registrerat säte i Stockholm (organisationsnummer 556297-7735) (momsregistreringsnummer SE556297773501).
Din beställning utgör en begäran om att köpa viss(a) produkt(er) från GANT SE. När du lagt din beställning får du ett e-postmeddelande i vilken GANT SE bekräftar mottagandet av din beställning. Denna bekräftelse innebär inte att din beställning har accepterats. Samtliga beställningar är föremål för GANT SE:s godkännande och i mån av tillgång. GANT SE kommer att skicka ett e-postmeddelande som bekräftar att produkten har skickats till dig. Avtalet mellan dig och GANT SE sluts när GANT SE skickar Leveransinformationen.
Notera att det inte är möjligt att avbeställa eller makulera en lagd order. Vänligen gör en retur om du ångrar ditt köp. Du är välkommen att kontakta kundservice om du har några frågor.
Du måste vara minst 18 år gammal för att göra beställningar och handla på GANT.se.
GANT SE reserverar sig för slutförsäljning av produkter, eventuella prisfel, lagerdifferenser, tekniska problem, ändringar av specifikationer och eventuella typografiska fel på vår sida. GANT SE reserverar sig även för att viss produktinformation inte är komplett.
För det fall GANT SE inte kan fastställa din bostadsadress blir inte din beställning giltig. GANT SE förbehåller sig även rätten att i enskilda fall neka beställning.
GANT SE strävar efter att återgivningen av produkterna på webbplatsen ska vara så nära verkligheten som möjligt. GANT SE kan dock inte garantera att alla bilder exakt återger produkternas verkliga utseende, t.ex. kan GANT SE inte garantera att de proportioner och färger som visas på webbplatsen exakt återger de proportioner och färger som plaggen har i verkligheten. Hur färgerna återges beror t.ex. på din skärm, ditt grafikkort och inställningar i din dator.
Priserna på webbplatsen är angivna i svenska kronor inklusive moms. Priserna anges exklusive frakt- och betalningsavgifter.
Webbplatsen innehåller ett stort antal produkter och det är alltid möjligt att vissa produkter, trots GANT SE:s ansträngningar, kan vara felaktigt prissatta. GANT SE kontrollerar priserna som en del av sändningsrutinen till dig. Om en vara skulle visa sig ha ett lägre pris än det som angetts på webbplatsen får du naturligtvis köpa produkten till det korrekta priset. För det fall en produkt skulle visa sig ha ett högre pris än det pris som angetts på webbplatsen kommer GANT SE antingen att kontakta dig eller neka din beställning och meddela dig om detta. Rabatterade varor finns tillgängliga så länge lagret räcker.
Vänligen notera att eventuella erbjudanden och rabatter endast gäller på produkter till ordinarie pris.
GANT SE tar emot och behandlar alla beställningar i den ordning de kommer in. Din order levereras med Bring till det utlämningsställe du anger när du gör din beställning. Vi erbjuder även hemleverans med Budbee. I nuläget levererar vi tyvärr bara beställningar till adresser inom Sverige.
Normalt får du dina varor mellan 1-2 dagar efter att vi har fått din beställning. Under högsäsong samt under vår reaperiod kan det dröja något längre. Du får en leveransbekräftelse via e-post när vi har skickat din order.
Om en vara är slutsåld, inte finns i lager eller levereras senare meddelas du om detta via e-post.
Har du valt att hämta ditt paket i en av våra butiker levereras det inom 3-4 arbetsdagar. Du meddelas via e-post när paketet finns att hämta i butik. Uppge ordernummer på beställningen tillsammans med giltig legitimation.
Din paket ligger kvar i butik för upphämtning i 14 dagar. Efter 14 dagar skickas ordern tillbaka till vårt lager och din beställning återbetalas.
Alla försändelser som skickas från GANT SWEDEN till dig är försäkrade av GANT SE. Om du upptäcker en skada på paketet innan du öppnar det - kontakta kundservice omgående.
Varor som skadats vid transport ersätts kostnadsfritt av GANT SE.
Du betalar de varor du beställt från GANT.se genom kortbetalning, faktura eller presentkort. Skicka inga värdehandlingar eller pengar via brev. GANT SE ansvarar inte för pengar, checkar och frimärken som skickas till oss via brev.
GANT SE accepterar betalning med svenskt utfärdat MasterCard, Visa samt Amex. Vid betalning med kort förbehåller sig GANT SE rätten göra en personkontroll, kontrollera kortets giltighet, att utrymme för debitering av köpesumman finns och adressuppgifter på köparen. GANT SE förbehåller sig rätten att neka köp. Vid eventuell retur går pengarna tillbaka till ditt kort.
För att göra kortköp på Webbplatsen så säkert som möjligt skickas all information krypterad med SSL (Secure Socket Layer). Det betyder att informationen sker via en säker förbindelse och att dina kortuppgifter inte kan läsas av utomstående.
Vid kortköp samarbetar vi med en auktoriserad betalningsförmedlare som hjälper oss att kontrollera att kortet är giltigt för köp direkt mot din bank. Vår betalningsförmedlare Adyen behandlar din betalkortsinformation enligt branchstandard PCI DSS. Detta innebär att dina betalkortsuppgifter hanteras på ett mycket säkert sätt.
GANT SE erbjuder fakturabetalning genom Klarna. Betalningsvillkor är 30 dagar. Fakturan skickas till dig per e-post när din beställning skickats från vårt lager. För att kunna beställa mot faktura måste du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet. Fakturan kommer att skickas till dig till den e-postadress du anger vid din beställning. Vid försenad betalning skickar vi en betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 60 kr tillkommer. Även en dröjsmålsränta om 24,00 % plus gällande referensränta tillkommer. Sker ingen betalning därefter kan fordran därefter komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma.
GANT SE förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet.
Med Klarna finns möjligheten att dela upp betalningen. När du har fått hem din faktura kan du, i stället för att betala hela fakturan på en gång, erbjudas att betala in ett lägre belopp och på så sätt ansöka om att göra om din faktura till en flexibel delbetalning. Detta innebär att du betalar i din egen takt med minst 50 kr per månad. Den effektiva räntan vid ett köp om 10 000 kr, 29 kr i månatlig administrativ avgift, 21,90% i rörlig ränta och betalning över 12 månader är 29,22%. Varje delbetalning blir då 955 kr per månad och din totalkostnad blir 11 458 kr.
Läs mer om fakturabetalning och Klarnas fullständiga villkor här.
Presentkort inhandlade i butik före 1:a juni 2016 kan endast användas i fysisk GANT-butik.
Eventuella rabatter och erbjudanden gäller ej vid köp av presentkort.
Om du önskar reklamera en vara genom att returnera denna till GANT SE ska eventuella skador på beställda varor anmälas snarast till kundservice.
Reklamationsrätten gäller i 3 år. Reklamationen gäller inte normalt slitage. Om ett fel eller en defekt upptäcks, måste kunden inom rimlig tid efter att hen har upptäckt detta, eller borde ha upptäckt detta, informera säljaren om att hen önskar reklamera felet (reklamation). Tidsfristen för att reklamera är dock inte kortare än två månader från det att konsumenten upptäckte felet. Meddelande som lämnats inom två månader efter det att kunden märkt felet anses alltid ha lämnats i tid. Om konsumenten inte reklamerar i tid, går rätten att reklamera felet förlorad. Ett fel som visar sig inom sex månader efter att konsumenten tagit över varan (vanligtvis leveranstidpunkten) ska antas ha funnits när risken överfördes.
Om du fått en felaktig eller felexpedierad leverans kommer GANT SE, förutsatt att du följer de returinstruktioner som följer med i din beställning, se avsnitt ”Ångerrätt, Retur, Byte” ovan, och informerar GANT SE:s kundtjänst på kundservice@gant.com, att stå för sedvanliga returkostnader.
Vid reklamation till webbsidan återbetalas dina pengar till det konto som du använde när du betalade. Detta sker inom 3-5 arbetsdagar efter att vi har mottagit, godkänt och registrerat din reklamation. Du behöver skicka in din reklamation tills oss inom 30 dagar efter godkänt beslut om reklamation.
Vid obetald faktura föreslår vi att du loggar in på Klarnas hemsida och registrerar reklamationen. Då flyttas förfallodatumet fram och du slipper eventuella påminnelseavgifter. När reklamationen är registrerad hos oss kan du se det nya, uppdaterade beloppet på din faktura. Om du valt faktura som betalningsmetod och fakturan är betald, kommer Klarna kontakta dig för återbetalning.
Vid eventuell tvist hänvisar GANT SE till ARN (Allmänna Reklamationsnämnden) och GANT SE följer alltid deras rekommendationer.
GANT förbehåller sig rätten att spärra ett kundkonto vid avvikande köp-, retur- eller reklamationsbeteende. Spärrningen görs för att skydda företagets och dess kunders säkerhet. Under perioden då kontot är spärrat kommer all personlig data att behandlas i enlighet med dataskyddsregler. Företaget förbehåller sig rätten att vidta rättsliga åtgärder om det finns rimlig misstanke om bedräglig aktivitet och, om nödvändigt, väcka åtal.